fbpx

Jak bojovat proti bolesti zad?

Jak bojovat proti bolesti zad?

V druhém článku o zádech a jejich nespecifické bolesti se na tuto problematiku podíváme trochu prakticky. Co dělat pro to, aby nás záda nezačala bolet. Jak postupovat, když se nás už bolest zad týká. Kdy je vhodná návštěva u specialisty a jeho intervence.

Úvodem článku bych chtěl zdůraznit, že bolesti zad jsou multifaktoriálním problémem, který může mít příčinu hned na několika úrovních. V zádech se nám může promítat nejenom náš pohybový stereotyp a chybné držení těla, ale i psychika, špatná životospráva nebo momentální indispozice jiného segmentu (bolavé koleno). Rozdělme si tedy článek na dvě úrovně.

Nechci, aby mě záda bolela a záda už mě bolí, co s tím.

Nechci, aby mě záda bolela:
Základem je správné nastavení držení těla, aktivní přístup a vhodný kompenzační pohyb jednostranného přetěžování. Pozor, zde se jedná i o přetěžování v podobě sedu v kanceláři, nevhodnou pracovní obuv nebo manipulaci pouze jednou horní končetinou. V případě, že používáte stále stejnou pozici nebo stejné pohyby pouze jednou končetinou, tělo tomuto stereotypu přizpůsobí své nastavení. Vypne svaly, které nepotřebuje. Ke slovu se tak hlásí stále stejné struktury a dochází k nerovnováze mezi silou, protažením i velikostí svalů používaných a oproti svalům upozaděným. Odpovědí na otázku prevence je aktivní přístup, různorodost pohybů a správné cvičení. V minulém článku jsem narazil na nesmyslnost počínání v případě jednorázových intenzivních běhů nebo návštěv posilovny. Začněte tím, že se projdete na oběd místo toho, abyste jeli tramvají, vyjděte dvě patra k šéfovi namísto jízdy výtahem a večer si radši než na gauč sedněte na zem s roztaženýma nohama a
sledujte zprávy v různých pozicích. Lidé by měli pochopit, že žádný pohyb není špatně, když je v rozumné intenzitě a ze správného důvodu. Tudíž ani to běhání nemusí být jednoznačně špatné. Nicméně je potřeba přemýšlet. Najděte si pohybovou aktivitu, která vás bude bavit a u které vydržíte. Ne jednou či dvakrát, ale v první fázi celý měsíc. Udělejte si rozvrh jako ve škole, kdy si najdete čas jen pro sebe. A opět to mnohé překvapí, ale není potřeba hledat velká časová okna – stačí 10 nebo 20 minut do začátku a sami záhy zjistíte, že to jde a že můžete pomalu přidávat. Najděte si metodu, která bude vyhovovat právě vám. Zkuste například intervalový nebo fartlekový běh s procházkou, zacvičte si 5 tiběťanů, koketujte s různými cvičícími programy. Záleží jen na vás. A když si nebudete vědět rady, nebojte se říct si o radu. Je mnoho způsobů, jak změnit svůj život, vnést do něj řád a cítit se zase skvěle.

Záda mě bolí…. Co s tím:
Pakliže patříte mezi ty, které záda již bolí, tak nezoufejte. Základem je odhalit příčinu. Proč bolest vznikla. Pomocí diferenciální diagnostiky, kdy zkoumáme nejen individuální nastavení těla, ale i pohyb a denní stereotyp, se snažíme odhalit pravou příčinu. Ať už je to svalová slabost, zkrácení nebo přetěžování, vždy existuje řešení. Pomocí konkrétních cvičení pak měníme stereotyp držení těla a napravujeme to, co není ideální. Každé záda jsou jiná a nikdy pro všechny nebude fungovat to stejné. Vybrali jsme pro vás pár cviků, které používáme právě v případě bolestí zad, což je nejčastěji následek právě dlouhodobého a nevhodného zatěžování stále těch samých partií.

 

Mgr. Jakub Hybš

Movement & conditioning specialist

Post your comment