Únava

Podzimní období typicky bývá jedním z náročnějších - návrat do školy či do práce, skončení letních prázdnin, to vše může vést k větší zátěži. Spolu s jevy typickými pro podzim (symbolika padání listů, ochlazení a zhoršení počasí, dřívější nástup tmy) mnoho z nás vnímá obvyklý jev: únavu.

Únava není v dnešní době nic neobvyklého, je to náš běžný společník po prakticky celý dospělý život, v různé intenzitě. Vzniká jako produkt větší fyzické nebo psychické zátěže, zároveň ale bývá doprovodným jevem mnoha nemocí nebo nesrovnalostí v našem životě. Typickou situací je nedostatečná doba nebo kvalita spánku, které nelze zařadit ani mezi nemoci, ani mezi fyzickou zátěž, i přesto ale násobí nebo vytváří únavu. Počítejte s tím, že již po 4 nocích s menší dobou spánku, než je pro vás vhodné, můžete očekávat výrazné změny výkonnosti vašeho těla. Z hlediska únavy nás pak zajímá spíše déletrvající stav, kdy vstáváme a chodíme spát v konstantním stavu vyčerpání - jednorázové situace typicky mají svůj původ.

Přesnou definicí únavy je snížená schopnost organismu vykonávat činnost, pro naše potřeby to rozšíříme o vliv na všechny aspekty našeho života - fyzickou zdatnost a schopnost, mentální sílu či nastavení a samozřejmě i sociální, kde únava může výrazně měnit či limitovat naše možnosti interakce s dalšími lidmi. Všichni to známe - v únavě hůř pracujeme či trénujeme, méně se nám daří se soustředit a jsme trošku nepříjemní na ostatní, máme méně trpělivosti.

Jak již bylo zmíněno, únava přichází správně po předcházející zátěži jako pocit při vyčerpání našich energetických zásob, což samozřejmě ovlivňuje fungování těla a je potřeba tyto zásoby následně opět dobít. Pokud se tak nestane, můžeme očekávat horší efektivitu našeho fungování v běžném životě. Při dlouhodobé únavě pak dochází k častějšímu výskytu zranění či obtíží, jak fyzických (únavové zlomeniny, dislokace kloubů, natržení svalu apod.), tak psychických (syndrom vyhoření, chronický únavový syndrom). Je tedy na místě se zeptat, proč jsme unaveni?

Souvislost s ročním období se samozřejmě nabízí, ale faktorů je dramaticky více. Ty nejčastější nacházíme v našem životním stylu, který spočívá v nevhodném či nepravidelném stravování, horším pitném režimu, absenci odpočinku či relaxace a nekvalitním spánku. V součtu opravdu stačí jen tyto faktory pro to, abychom se nacházeli ve stavu konstantní únavy, protože tělo nemá jak doplnit své energetické zásoby. Dalším faktorem bývá nadbytek kofeinu a cukru v našem dnu, které sice krátkodobě zlepšují energii a bdělost, při nevhodném užívání ale naopak tělo zatěžují a vyčerpávají. Z psychických faktorů pak můžeme zmínit konstantní stresovou zátěž, nespokojenost či nadměrné nebo dlouhodobé starosti či konflikty. Jak je vidět, tak únava může velice snadno pramenit ze součtu několika "maličkostí" v našem životě.

Z opačného pohledu ale může být nadměrná únava taktéž symptomem nějakého onemocnění. Jedním z nejčastějších obtíží, které s sebou nesou únavu, jsou rozmanité bolesti, zejména chronické, pohybového aparátu. Například mnoha lidem známé bolesti beder člověka zatěžují mimo jiné i právě únavou, která může trvat mnoho měsíců. Ze systémových onemocnění lze zmínit diabetes, některé obtíže srdeční či dýchací soustavy, které ještě nebyly zachyceny (nicméně často mívají další doprovodné symptomy) nebo poruchy štítné žlázy. Další z významnějších onemocnění, která se často projevují nadměrnou únavou, je například borelioza.

Pokud jste se v některé z těchto kategorií našli (doufáme, že spíše ve faktorech životního stylu než v nějakém onemocnění), pak vám příští týden nabídneme návod, jak se aspoň trochu únavy zbavit a najít více energie do svých dní. V případě, že máte podezření na zdravotní obtíže závažnějšího charakteru, pak neváhejte kontaktovat nás nebo svého praktického lékaře!